מבזק מס מספר 227 - 

גילוי מרצון ונאמנויות  2.11.2007

הסתמכות על מומחים כטענת הגנה - 2.11.2007

ביהמ"ש העליון, בע"פ 845/02, מתאריך 10.10.2007, מדינת ישראל נגד תנובה ואח' (להלן: "הנאשמים")  דן, בין היתר, בשאלת ההסתמכות על מומחים האם ובאילו נסיבות יוכל אדם להסתמך על חוות דעת משפטית בדבר חוקיות מעשיו  ולזכות בהגנה של "טעות במצב משפטי", כאשר מוגש נגדו כתב אישום בגין ביצוע המעשה נשוא חוות הדעת. ביהמ"ש המחוזי הגיע למסקנה, כי נעברו עבירות אולם זיכה את הנאשמים בשל טענת ההגנה שעמדה להם מכוח סעיף 34יט' לחוק העונשין שכותרתו "טעות במצב משפטי", לפיה במעשיהם הסתמכו על חוות דעת של מומחים. המדינה ערערה על הזיכוי לביהמ"ש העליון אשר הרשיע את הנאשמים כאשר הגיע למסקנה, כי אין מקום להחיל את ההגנה הנ"ל, בשל העובדה כי הטעות לא הייתה "בלתי נמנעת באורח סביר". נשיאת ביהמ"ש העליון (ד. בייניש) התייחסה  לשאלת ההסתמכות על מומחה וקבעה כי יש לבחון עד כמה מקבל חוות הדעת יודע או צריך לדעת מה חוקי ומה לא. המבחנים שנקבעו בפסיקה הם:

  • הן הנישום והן יועץ המס פועלים בתום לב.
  • הנישום בחר יועץ שהינו בבחינת "שם דבר" בתחום המס.
  • נישום העביר ליועץ את כל התשתית העובדתית כפי שהיא, ולא השמיט דבר וזאת בכדי שיוכל היועץ לחוות את דעתו על סמך הנתונים המלאים.
  • היועץ עוסק כדרך שבשגרה בפתרון בעיות מסוג זאת שהובאה בפניו.
  •  הנישום פעל בהתאם להנחיות שנתן היועץ.

בפס"ד תנובה ואח' נוסף מבחן עד כמה הנישום צריך לדעת מה מותר ומה אסור. עפ"י פס"ד "המסקנה המתבקשת מן האמור לעיל הינה כי השאלה האם טעותו של הנאשם בדין הפלילי הייתה בלתי נמנעת באורח סביר, תוכרע בהתאם לאמצעים שעמדו לרשותו לבירור הדין במקרה מסוים, לסוג העבירה שלגביה מתעוררת טענת הטעות בדין, ולמידת המאמץ שהקדיש הנאשם לבירור הדין תוך שימוש באמצעים הסבירים שעמדו לרשותו; כמו גם לנתוני הרקע של הנאשם וגיבוש המודעות שלו ליסודות העבירה בהתאם לכישוריו האינדיבידואליים. בחירתו של הנאשם באמצעי מסוים לבירור הדין, כמו גם היקף האמצעים שבהם עליו לנקוט, כפופים למבחן של סבירותאם אכן נקט הנאשם באמצעים סבירים, בהתחשב בסוג העבירה ובמורכבותה ובהתחשב בנתונים שיכול היה להשיג במאמץ סביר בנסיבות העניין לשם בירור הדין הפלילי, ולמרות כל אלה הוא טעה בדין, מן הראוי שטעותו של הנאשם תיחשב לבלתי נמנעת באורח סביר".

 

לדעתנו, בתכנון מס מורכב הסיכוי של נישום סביר, שתחום עיסוקו ו/או ידיעותיו אינם בתחום דיני המס ליהנות מהגנת ההסתמכות היא גבוהה .

 

לפרטים נוספים בעניין זה ניתן לפנות לאברהם שהבזי, רו"ח ומשפטן, ממשרדנו.

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף מייסד, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה